BLOG

Przepisy dietetyczne - Porady
KONTAKT
zdrowe owoce i warzywa

Zasada 80/20

NA CZYM POLEGA ZASADA 80/20 ?
Letnia pora, wakacje, wyjazdy, czas spotkań, nie pomagają w utrzymaniu zdrowego odżywiania. Pomimo tego, że mamy dostęp do wielu świeżych warzyw i owoców.
Wybieraj z głową to, co jesz, żeby później nie mieć wyrzutów sumienia.


Jednak zbyt restrykcyjna dieta i nadmierny perfekcjonizm mogą przyczynić się do zniechęcenia się i zmęczenia ciągłą dietą oraz do zaburzeń odżywiania. Pamiętajcie dieta to nasz system odżywiania; czyli to, co jemy na co dzień. Im więcej nisko-przetworzonych produktów oraz pełnowartościowych posiłków tym lepiej dla naszego zdrowia.
Dlatego fajnym rozwiązaniem jest zasada 80/20. Jak ją rozumieć ?
80% kalorii (w ciągu dnia lub tygodnia) pochodzić powinna ze zdrowych, nisko-przetworzonych, pełnowartościowych posiłków.
20% kalorii (może, ale nie musi), pochodzić z produktów wysoko-przetworzonych, jedzonych głownie dla naszej przyjemności np. słodycze, alkohol, fast food itp.
Można uznać, że to szaleństwo. Ale zdrowie, to nie tylko zdrowa dieta, ale również wiele czynników tj. aktywność fizyczna, zdrowy sen, czas na relax, czas na przyjemności i odpoczynek. Powinniśmy odszukać równowagi w tych wszystkich elementach, a nasze zdrowie nam podziękuje. Jeden drobny smakołyk nie doprowadzi do otyłości, tak jak i zjedzenie jednej sałatki nie spowoduje, że ktoś nagle schudnie.


Drukuj